Nieuws & Adviezen

Op deze pagina vind je het laatste nieuws en leuke tips en adviezen over gezonde voeding en bewegen.
De nieuwste trends en onderzoeken op het gebied van een gezonde leefstijl!
beweegtip2

Gabriela (46) uit Batau-Noord: ik had nooit gedacht dat ik zo sportief zou worden

Gabriela Avina (46) straalt. De Nieuwegeinse is acht kilo afgevallen en voelt zich fit. Haar hele leven rommelde ze met haar gewicht. Sporten hield de moeder van twee kinderen nooit langer vol dan drie of vier maanden. Maar eindelijk is het haar gelukt om door te zetten. Al meer dan een half jaar zit ze bij de ‘gezellige’ bootcamp-club van Food & Fun.

Dynaband bootcamp

“Ik had nooit gedacht dat ik zo sportief zou worden”, zegt Gabriela uit Batau-Noord. “Ik vond sporten nooit leuk.” Waarom ze het nou ineens wel leuk vindt?  “De steun van de anderen werkt heel motiverend. Ook krijg ik heel veel tips over hoe ik gezond en lekker kan eten.”
Dat is het concept van de bootcamp van Food & Fun.  Gewichtsconsulente en trainer Colinda Olff van Food & Fun: “Sport en voeding horen bij elkaar. We sporten samen. Op dit moment zijn we met zijn achten. Elke deelnemer krijgt een voedingsadvies van me en we hebben ook een groepsapp. Hier wisselen we gezonde en lekkere recepten met elkaar uit.” Gabriela komt meteen met een voorbeeld: “Een groot gedeelte van de groep is nu ziek. Griep. En meteen kwam er via de app een tip binnen:  je moet een stukje gember en een schijfje citroen overgieten met heet water en dat drankje opdrinken. Dat helpt.”
Ondanks alle gezelligheid is er een keer per maand het moment van de waarheid: alle bootcamp-deelnemers worden gewogen. Maar waar bij andere sportclubs de focus op het gewicht ligt, worden hier ook bijvoorbeeld vocht en spiermassa bepaald. Het gaat om de algehele gezondheid.
Om die reden is de bootcamp ook buiten,  aan de voet van de Nedereindse Berg. Het daglicht werkt als een enorm opkikkertje. Gabriela: “Buiten zijn is fijn. Ik kom hier nu bijna elke dag om even te lopen.” Buren en vrienden van Gabriela merken inmiddels ook op hoe goed ze eruit ziet en hoe fit ze is. “Ze komen naar mij en zeggen: je bent echt een mooie inspiratie voor ons.”

Speedladder bootcamp
Hebben Gabriela en Colinda nog tips voor mensen die het sporten weer willen oppakken? “Iedereen kan meedoen met ons”,  vertelt Colinda. “Het maakt niet uit als je al lang niet meer hebt bewogen. Elke deelnemer kan namelijk zijn eigen programma bepalen. Jij beslist: ga je wandelen of hardlopen? Doe je de oefening acht keer of zestien keer?”  Gabriela vindt mensen die niet gaan sporten ‘gewoon dom’.  “Je moet gewoon gaan. Als je niet alleen durft, neem dan een vriendin of buurvrouw mee.”

Last van regenachtige sombere dagen? Geef er niet aan toe maar pak het aan….
  • Ga lekker veel naar buiten, zoek het licht op! Ons lichaam heeft daglicht nodig om cortisol aan te maken, het hormoon dat ons aandachtig, daadkrachtig en stressbestendig houdt. Ga een uurtje wandelen, fietsen of in de tuin werken allemaal goed voor een gezonde dosis daglicht.
  • Kies voor voedingsmiddelen die je energie geven! Weg met geraffineerde suikers, frisdrank, alcohol of producten die wit meel bevatten. Ga voor veel groente&fruit, volkorenproducten, vis, noten en zaden.
  • Zorg voor een goede nachtrust. 7 à 8 uur is voldoende om je de volgende dag héérlijk fit te voelen.
  • Ga bewegen en weg is je dip. Bewegen geeft je een energie-boost en de gelukshormonen krijg je er gratis bij! Zo ben je beter bestand tegen seizoendepressie!
  • Hoe fitter je bent, des te groter is je weerstand en des te minder gevoelig ben je voor infecties.
Nieuwegeinse supermarkt en zorgcentra gaan samenwerken in nieuwe pledge.

Het idee is eenvoudig. Patiënten van de gezondheidscentra Roerdomp en EMC kunnen zich aanmelden voor een ‘Gezondheid met een PLUS-klantenkaart’. Met deze kaart krijgen ze op leuke manieren en via verschillende kanalen voedingsvoorlichting, kunnen ze deelnemen aan gezonde kookworkshops en krijgen ze korting op gezonde producten in de supermarkt. Daarnaast organiseert de supermarkt ook allerlei gezondheidsactiviteiten voor ál haar klanten. Lees meer

Gezondheid met een PLUS startbijeenkomst
Geen zin in griep???

Verhoog je weerstand met echte weestandbommetjes zoals; voedingsvezels in groente en fruit, aardappelen, peulvruchten, kies producten met veel vitamine A en C. Zorg goed voor je darmen met gezonde voeding, hierin bevindt zich een groot deel van ons immuunsysteem! Niet téveel roodvlees en vermijd verzadigde vetten. Wees lief voor je darmen. Niet alleen om buikklachten te voorkomen maar vooral omdat het effect kan hebben op je gemoedstoestand.

Inspirerende uitspraken
  • Verander je gedachten en je lichaam volgt vanzelf
  • “Op het moment dat je écht doet waar je hart van gaat zingen, vergeet je vaak om te eten. Dan wordt je zo ‘gepakt’ door datgene waar je mee bezig bent dat het eten van hoofdzaak naar bijzaak gaat. Je haalt op dat moment de (ver)vulling uit jezelf.
    En NIET uit eten”. Mooi hè!
Waarom werken aan een gezonde leefstijl zoveel voldoening geeft?

Omdat je, na een aantal weken, daadwerkelijk verschil voelt in je lijf! Meer energie en meer levenslust!
En omdat binnen een gezonde leefstijl heel veel mag en niets moet
Dat klinkt misschien raar, maar het werkt wel.
De obsessie voor eten wordt weggehaald en je leert om bewust eigen keuzes te maken. Geen voorgeschreven diëten maar wel …lees meer

314261_83280683
STOP met uitgeven van geld aan de dieet-industrie

Stop met uitgeven van je geld aan allerlei diëten, shakes, poedertjes, repen of kant-en-klaar maaltijden. Ga gewoon gezond eten! Want dáár zitten nog altijd de beste voedingsstoffen in. Daar kan geen maaltijdvervanger tegen op! Je lichaam is gemaakt om te eten, te verteren, aan het werk te gaan met voedingsstoffen en vezels.
Klanten vertellen je dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn om te kiezen voor gezonde voeding en bewegen.

Vrijdagochtend Food&Fun “Bootcamp-Light”

Een héérlijke afwisselende workout voor een sterke romp, stalen billen, strakke armen en een fit lijf!!
Wie wil dat nou niet? Doe lekker mee……….
In de buitenlucht werken aan je lijf & conditie waarbij je minimaal 400 kcal per training verbruikt. De Nedereindse Berg leent zich uitstekend voor “Body Boosting” trainingen. Banken, hekken, heuvels, kettle bell, power rope, slam ball….. Alles wordt ingezet om je fitter en sterker te laten worden. “Probleemzones” worden aangepakt….
….lees meer

Voeding & overgang

Alle vrouwen moeten er aan geloven…de overgang! Maar waar de een enorm veel last heeft van overgangsverschijnselen rolt de ander zó door deze levensfase heen. Deze klachten zijn overigens geen ziekte maar een natuurlijk proces bij elke vrouw.
Maar met goede voeding, een gezonde leefstijl en de zorg voor een schone lever en bijnieren kun je deze overgangsfase een stuk aangenamer maken.
Nieuwsgierig? Heb je behoefte aan kennis én vaardigheden? Aarzel dan niet en zoek contact via het contactformulier of
bel 06 – 55 96 45 23.

Met welke sport verbrand je de meeste calorieën?

Je kunt vrij gemakkelijk uitrekenen hoeveel calorieën je verbruikt tijdens een bepaalde activiteit!
Neem je eigen gewicht, kies een activiteit en noteer hoe lang deze duurt.
Bekijk in de onderstaande tabel een aantal activiteiten en het bijbehorende calorieverbruik.

wandelen (5 km / uur) 3,5 Badminton 4,5 Fietsen (16 km / uur) 4,0
Volleybal 3,0 Fitness 5,5 Aerobics 6,0
Zwemmen 6,0 Joggen (6 km / uur) 7,0 Voetbal 7,0
Circuittraining 8,0 Boodschappen doen 2,2 Stofzuigen 2,5
Tuinieren 5,0 Afwassen 2,3 Buiten spelen 5,0
Computerspelletjes 1,5 Touwtje springen 8,0 Traplopen 8,0

Stel, je weegt 75 kg en gaat fietsen. Hiermee verbruik je dan ongeveer 4 (kcal per uur)
x 75 (je gewicht) = 300 kcal per uur. Wauw!

Ga bewegen. Elke dag minstens een half uur…… kies vooral iets wat je leuk vindt om te doen!
Adviezen Gezondheidsraad en Food&Fun mooi op één lijn!

Dagelijks noten en elke week peulvruchten op het menu. Dit nieuwe advies van de Gezondheidsraad sluit naadloos aan bij de adviezen die Food&Fun al langer geeft. De Gezondheidsraad adviseert de gemiddelde consument nu meer groenten, fruit, peulvruchten, noten en vis te eten. Afvallen met lekker en écht eten. Dat werkt en is dus volgens de laatste stand van zaken in de wetenschap!

Vergoedingen 2020 Gezonde voeding & Bewegen

Steeds meer zorgverzekeraars investeren in een gezond en fit lijf! En…..zij beseffen dat u hier wellicht wat hulp bij kunt gebruiken!
De Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland heeft een handig overzicht gemaakt van de zorgverzekeraars en de bijbehorende vergoedingen voor 2020.
Aarzel niet en maak gebruik van deze vergoeding. Zoek contact via het contactformulier of bel 06 – 55 96 45 23!